Evaluarea senzorială

Sistemul senzorial este complex, format din 8 sisteme care relaționează între ele: vedere, auz, gust, miros, tactil, proprioceptiv, vestibular, interocepție. Fiecare dintre acestea este ca un vas care trebuie să fie umplut moderat astfel încât să poată opera bine. Prea multă sau prea puțină stimulare într-o arie, produce dezorganizarea întregului sistem senzorial.

Sistemul proprioceptiv
  • asigură abilitatea corpului de a ști unde se află în spațiu, la un moment dat, fără a folosi vederea. Cu ajutorul sistemului proprioceptiv ne conștientizăm corpul și putem face mișcările necesare pentru orice acțiune pe care o dorim. Receptorii proprioceptivi sunt situați în mușchi, articulaţii, tendoane care transmit permanent creierului informații despre corp. Receptorii proprioceptivi sunt stimulați prin presiunea aplicată pe mușchi și articulații, prin acțiuni ca săritul, urcatul și coborâtul, împinsul, atârnatul, căratul obiectelor grele, lovitul de obiecte, îmbrățișat – acțiuni care oferă presiune la nivelul mușchilor și articulațiilor.

    Atunci când o persoană prezintă deficite la nivelul sistemului proprioceptiv pot să apară comportamente de tipul: neîndemânare, rezistenţă la noi activităţi motrice, tendinţa de a cădea, lipsa conştientizării poziţiei corporale în spaţiu, dificultăţi în a manipula obiecte mici, lipsa mersului de-a bușilea ca şi bebeluşi. De asemenea, persoana poate avea o abilitate redusă de a planifica şi executa diferite activităţi motrice.
Sistemul vestibular
  • este responsabil de simțul echilibrului, el ne ajută să ne mișcăm în diverse moduri fără a ne pierde echilibrul. Receptorii sistemului vestibular se află în urechea internă și sunt activați de mișcare: mers, alergat, legănat, învârtit, mers cu mașina. Ei detectează mişcările şi modificările în poziţia capului, spre exemplu, sistemul vestibular îţi spune dacă capul tău este ridicat sau înclinat. Disfuncţionalitatea în acest sistem se poate manifesta în două moduri. Unii copii ar putea fi hipersensibili la stimulare vestibulară şi ar putea avea reacţii anxioase la activităţi considerate normale pentru majoritatea copiilor (dat pe leagăn, tobogan, balansoar). Ei ar putea să manifeste probleme şi în ceea ce priveşte urcatul şi coborâtul scărilor sau a dealurilor. Pe de altă parte, unii copii ar putea să caute anumite experienţe senzoriale de acest tip (sărit, învârtit).
Sistemul tactil
  • include nervii care sunt situaţi la suprafaţa pielii şi care transmit informaţia la creier, informaţie de tipul: atingere uşoară, presiune, temperatură. Procesarea disfuncţională a informaţilor de tip tactil poate să fie observată prin retragere când este atins, evitarea anumitor materale/ texturi, refuzul de a mânca alimente cu o anumită textură, neplăcere în a-şi spăla părul sau faţa, evitarea mediilor aglomerate, copilul evită să se murdărească pe mâini (cu nisip, acuarele, lipici etc), manipulează obiectele doar cu vârful degetelor, accept doar atingerea anumitor materiale. O astfel de procesare senzorială deficitară poate să ducă la izolare, iritabilitate, distragerea atenţiei sau hiperactivitate.
Sistemul senzorial vizual
  • unii copii cu autism se autostimulează vizual şi pot ignora orice alţi stimuli din natură; la copilul cu autism predomină utilizarea simțului vizual, de multe ori putând fi întrerupt din activitatea pe care o face doar dacă i se oferă un stimul vizual sau se intră în câmpul lui vizual. Din păcate, copilul poate să nu își dea seama de asemănările și deosebirile dintre cuvinte scrise, obiecte si chipuri și nu observă expresiile feței sau gesturile celorlalți.

Sistemul senzorial gustativ
  • oferă informații despre compoziția chimică a substantelor care intra in contact cu receptorii de la nivelul limbii, informatii critice pentru a selecta substanțele folositoare de cele riscante.
Sistemul senzorial auditiv
  • la copilul cu autism poate apărea hiper-sensibilitate auditivă, manifestată prin a face singur mult zgomot ca să blocheze zgomotele altora, își acoperă urechile, îi place să aibă căștile pe urechi. Apar dificultăți în a recunoaște diferențe dintre sunete, intrucțiunile verbale complexe pot să îi provoace confuzie.

Sistemul senzorial olfactiv
  • oferă informații despre compoziția particulelor inspirate, activând un răspuns de preferință sau respingere.
Interocepția
  • este sistemul care procesează informațiile venite din receptorii din corp (organe și vase de sânge). Activitatea organelor, fluxul sanguin și compușii chimici din sânge stimulează acești receptori, pentru a transmite creierului informații cu privire la sănătatea organismului. Senzațiile viscerale susțin reglarea presiunii sângelui, digestia, respirația și alte funcții ale sistemului nervos autonom. De asemenea, senzațiile viscerale semnalizează necesarul de hrană și apă în organism.


Care este obiectivul

Terapia fără evaluare este ca medicația fără diagnostic.

  • Copiii şi adulţii cu autism şi/sau alte tulburări de dezvoltare (aproximativ 90% din aceste persoane) pot să manifeste probleme în a selecta şi asimila informaţiile din mediu prin intermediul organelor senzoriale, şi de a procesa informaţiile senzoriale corect, astfel încât să se poată adapta la mediu și să funcționeze firesc în viața de zi cu zi.

  • Câteodată unul sau mai multe simţuri sunt hiporeactive (stimulii senzoriali sunt percepuți prea slab), putem întâlni inconsistenţă în perceperea stimulilor, perceperea fragmentată a stimulilor, percepţia părţilor în loc de întreg, reacţie lentă la stimuli, sau hiperreactivitate la stimulare (anumiţi stimuli sunt percepuţi prea puternic).

  • Aceste probleme de natură senzorială ar putea să fie cauza pentru unele comportamente de tipul legănat, învârtit şi fluturat din mâini. După cum au fost descrise tehnicile de integrare senzorială de către persoanele cu autism, aplicarea de presiune la nivelul corpului – de exemplu - poate să faciliteze atenţia şi nivelul de conştientizare a realităţii prin reducerea nivelului de arousal (excitaţie senzorială). Temple Grandin, în cartea sa, Emerge Labeled Autistic, povesteşte despre distresul, dar şi uşurarea rezultate în urma experienţelor sale senzoriale.

  • Integrarea senzorială este un proces neurobiologic prin care creierul uman reuşeşte să integreze şi să proceseze informaţiile din mediu. Integrarea senzorială are ca fundament trei simţuri de bază: vestibular, tactil şi proprioceptiv. Interconxiunea dintre aceste 3 simţuri începe să se formeze înainte de naştere şi continuă să se dezvolte pe măsură ce copilul creşte şi interacţionează cu mediul înconjurător.

  • Evaluarea sistemelor senzoriale vestibular, tactil şi proprioceptiv se realizează:
    • prin expunere pe echipamente omologate de terapie de integrare senzoriale și monitorizarea reacțiilor copilului
    • observații privind modul în care copilul a explorat singur sala de terapie
    • feedback verbal/ nonverbal al copilului
    • observații privind interacțiunea copilului cu terapeutul și cu părinții.
    Expunerea se realizează fără a impune sau forța nicio activitate, ținând cont de motivația și feedbackul copilului (mai tare/mai încet, continuăm/ne oprim). De asemenea, se alternează expunerea pe sisteme senzoriale, pentru a evita suprastimularea pe un sistem.

  • Raportul de evaluare a sistemelor senzoriale vestibular, tactil şi proprioceptiv cuprinde:
    • Descrierea tuturor simptomelor observate sau relatate de părinți
    • Descrierea stimulărilor realizate la evaluare și reacțiile copilului
    • Profilul senzorial al copilului pe cele 3 sisteme de bază: vestibular, proprioceptiv, tactil
    • Planul de intervenție, pe fiecare din cele 3 sisteme, care oferă atât obiective pe termen lung cât și recomandări de intervenție.
    • Recomandări de echipamente

  • Costul evaluării este de 300 lei.
    Evaluarea senzorială durează 2 ore.
    Raportul de evaluare va fi trimis prin email în maxim 5 zile lucrătoare.